9 ‘Boost je zelfvertrouwen’ strategieën - Boosting Your Brand

Als Business & Brand Booster van vrouwelijke ondernemers blijkt keer op keer dat een gebrek aan zelfvertrouwen een enorm grote rol speelt in het wel of niet slagen van de onderneming en behalen van gestelde doelen. Ze vragen mij (en zichzelf): “Kan ik dit wel?” en “Wat nou als ik faal?” of “Wat zal men wel niet van me denken?’

Vaak staan de eerste sessies van ons Boost Your Biz Programma in het teken van mindset en het onder woorden brengen van obstakels om op volle kracht de wereld te kunnen veroveren. Het is belangrijk hierin een doorbraak te realiseren om optimaal te kunnen werken aan de 14 stappen naar succes uit ons 2, 4 of 6 maanden coachingsprogramma, die ervoor gaan zorgen dat er een boost komt in klanten en dus omzet. Feitelijk weerhouden deze beperkende gedachten de ondernemer van het bereiken van hun volledige potentieel en dat is natuurlijk eeuwig zonde!

Uit eigen ervaring tijdens de 8 jaren dat ik ondernemer ben, mijn opleidingen in gedragsanalyse en mijn ervaringen als business & brand booster, heb ik diverse strategieën geïdentificeerd om deze beperkende gedachtes te overwinnen en meer zelfvertrouwen te krijgen. Een aantal wil ik graag met jou delen!

1. Positieve Mindset

Je moet jezelf voortdurend herinneren aan het feit dat je dit kunt (wat je ook aan het doen bent of moet doen) en nog belangrijker, je moet het ook geloven! Door het gebruik van positieve affirmaties kunt je jouw hersenen trainen om echt te geloven dat je succesvol zult zijn. Herhaal bijvoorbeeld bij jezelf elke dag “Ik ben een succesvol bedrijf aan het opbouwen, ik ben expert op mijn gebied (vul in wat voor jou geldt) en ik ga elke maand meer succes ervaren”. Het klink wellicht vreemd om jezelf in het begin ‘voor de gek te houden’ maar geloof me, het werkt!! Je hersenen zijn echt om te scholen als je het ze maar vaak genoeg vertelt en met ‘geleend’ zelfvertrouwen.

Wat heel goed werkt bij mijn klanten (en ook bij mezelf) is het maken van een deskopafbeelding met daarop je zogenaamde mantra zodat je hier continue aan wordt herinnerd.

2. Herinner jezelf aan wat je allemaal al hebt bereikt!

Als je echt goed nadenkt over wat je al hebt bereikt in je leven dan kun je niet anders dan onder de indruk zijn van jezelf! Je hebt leren praten, lezen, lopen, je veters leren strikken, een opleiding gevolgd, leren autorijden, een baan veroverd of zelfs direct het besluit genomen om ondernemer te worden vanuit de schoolbanken en natuurlijk nog veel meer.

Vaak is het gemakkelijk om stil te staan bij alles wat je niet kan en haal je je schouders op bij complimenten van mensen die het top vinden wat je hebt gedaan! Ook hiervoor is bewustwording stap 1 dus sta eens vaker stil bij hoe geweldig je bent en beloon jezelf voor het behalen van doelen en mijlpalen!

Een oefening die ik geef aan ‘mijn’ ondernemers is het maken van een lijst van wat je bereikt hebt, kleine en grote successen, complimenten van anderen en mijlpalen! Je kunt ook een mooie pot of vaas gebruiken waar je elke keer als er zoiets gebeurt een post-it in gooit met het doel, mijlpaal, compliment erop geschreven. Op de dagen dat je het liefste onder je dekbed kruipt omdat alles tegenzit en niemand je waardeert helpt het enorm als je dan deze pot of vaas hebt en daar eens rustig doorheen gaat. Wedden dat je je heel erg snel weer een stuk positiever voelt?

3. Bouw je bedrijf rondom je sterke kanten en kennis

Als je een bedrijf bouwt rondom jouw sterke kanten en kennis dan zul je al starten met een grotere dosis aan zelfvertrouwen omdat je intrinsiek al vertrouwen hebt in wat je doet. Voor hulp bij het ontdekken van jouw sterkste kanten kun je bij ons een ‘doorbraak’coachingsessie boeken waarin we exclusief hier op ingaan. Aan het einde van deze sessie weet jij precies wat deze zijn en hoe je deze kunt gieten in een dienst en of producten.

4. Volg je passie

Als je echt gepassioneerd bent over je bedrijf, de ideeën en wat je hiermee kunt betekenen voor je ideale klanten dan zul je niet rusten voordat je het gerealiseerd hebt. Dan ga je tot midden in de nacht door en sta je de volgende dag voor dag en dauw weer fluitend op om er weer tegenaan te gaan. Deze passie is besmettelijk, op een goede manier ☺, en je zult merken dat je ideale klant zich tot jou en je propositie voelt aangetrokken en graag hier onderdeel van uit wil maken.

Zit je vast? Heb je geen motivatie en loop je de kantjes er vanaf? Kans is dan wel heel erg groot dat je niet bezig bent met hetgeen je echt wilt! Tijd dus om daar wat aan te doen. Erover praten is de eerste stap tot meer helderheid en succes!

5. Brainstorm en praat met mensen over jouw idee

Ga erop uit! Praat met potentiële klanten en opdrachtgevers. Vraag hun feedback over het (nieuwe) idee dat je hebt over een product of dienst die je graag wilt lanceren maar waarvan je ineens weer aan de eerste drie twijfels van dit artikel wordt herinnerd… Dit is waardevol op verschillende niveaus. Allereerst kun je toetsen of ze wel zitten te wachten op jouw idee, wellicht hebben ze suggesties hoe het beter of anders kan waar jij weer niet over had nagedacht? Sla er je LinkedIn rolodex maar eens op na en ga op zoek naar mensen die wellicht jouw idee zouden kunnen gebruiken. Trek de stoute schoenen en bel ze op! Nog beter is natuurlijk een live meeting maar bellen is beter dan mailen. 😉

Als je het redelijk intimiderend of zelfs eng vindt om meteen in contact te treden met je ideale klant waar je wel wat online contact mee hebt gehad maar meer ook niet, begin dan wat kleiner. Start met je warme netwerk, vraag het aan vrienden, familie, leden van een netwerkgroep etcetera. Het idee hierachter is niet zozeer dat je de haalbaarheid van je idee kunt toetsen maar meer dat je erover praat en ermee bezig bent zodat je het zelfvertrouwen opbouwt om snel hierna naar je ideale klant over te stappen. Mijn ervaring is dat als je je vragend opstelt, om advies vraagt, 100% van de mensen die je benadert je hiermee wil helpen!

6. Stop met jezelf te vergelijken met de concurrent!

Natuurlijk zul je concurrenten hebben. Er zullen er een aantal zijn die meer ervaring, een betere website of meer klanten hebben. Dat maakt niets uit! Focus je energie op hoe je de problemen van mensen kunt helpen oplossen en door exceptionele service te bieden. Ik kan je niet vertellen hoeveel klanten voor mij hebben gekozen omdat ze bij mij de betere ervaring hadden tot aan het moment dat ze besloten dat ze een business coach nodig hadden. Dat varieert van meer aandacht, het geven van (ongevraagd) advies tot aan gewoon te communiceren! Het klinkt basaal maar follow up en doen wat je belooft heeft een magnetische aantrekkingskracht op potentiële klanten!

Mijn service mantra? “Overpromise, Overdeliver”☺. En ja, dan komen klanten steeds weer bij je terug en treedt de eeuwenoude regel in werking dat je anderen alleen aanbeveelt waar je zelf volledig achterstaat. In mijn bedrijf komt het merendeel van de nieuwe klanten via bestaande klanten en contacten dus tel uit de besparing aan salestijd die je nu kunt besteden aan het nog beter van dienst zijn van je klanten!

7. Stel kleine haalbare doelen

Het starten of verder uitbouwen van je bedrijf kan enorm intimiderend zijn maar vergeet niet dat Rome ook niet in 1 dag is gebouwd 😉 Ga ervoor zitten en schrijf je grote ideeën op. Vervolgens hak je die grote ideeën op in kleinere doelen en hak je deze doelen desnoods nog een keer op in hapklare acties. Denk hieraan altijd aan het SMART principe! Het moet Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar (haalbaar, actiegericht), Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Ik neem elke week de tijd om een kleiner doel om te zetten in acties die ik dan per dag die week uitvoer. Alleen actie brengt je immers dichter bij je doel! Als je dit consequent doorvoert dan zorgt dit in 6 maanden tot een jaar voor serieuze voortgang!

8 . Stel jezelf de vraag – wat is het ergste dat kan gebeuren?

Je begint je eigen bedrijf en het is niet direct een enorm succes geworden. Betekent dat echt dat je je tijd hebt verspild? Nee, niet direct! Je hebt gaandeweg ongetwijfeld veel nieuwe dingen geleerd en vaardigheden opgedaan die je gaan helpen bij toekomstige plannen. Belangrijk is wel om voldoende support te hebben en een persoon te hebben die je kan helpen met de zaken waar jij het moeilijk mee hebt. Dat kan een mentor zijn, lid worden van een mastermind groep, actief lid zijn of worden van een netwerkgroep van gelijkgestemde ondernemers en aangezien niemand alles weet en ook niet kan weten is het inschakelen van een (business)coach of ervaringsdeskundige waar jij mee resoneert een absolute aanrader.

9. Bouw je eigen ondersteunende netwerk

Vind netwerken van gelijkgestemde ondernemers om je te helpen het gevoel van eenzaamheid en isolement te doorbreken als dit voor jou een issue is. Ga op zoek naar een lokaal netwerk, een niche – specifiek netwerk of sluit je aan bij een mastermind groep. Ook samen ondernemen kan een enorme boost zijn voor je zelfvertrouwen aangezien je met eigen ogen ziet dat ook een andere ondernemer niet alle antwoorden heeft en jij deze nog steeds bewondert voor alles wat hij of zij doet of al bereikt heeft.

Op jouw succes!

Jakolien Sok

 

 Jakolien Sok | Boosting Your Brand™