Bepaal je ideale klant met een klantavatar - Boosting Your Brand

Voor mijn verjaardag heb ik onlangs iets gedaan wat al op mijn bucket list stond sinds ik in de jaren ’80 naar Miami Vice keek. Ik wilde weten hoe het nou in het echt zou zijn om te schieten. Op zich best bijzonder vonden mensen om mij heen want ik sta bekend als mens- en zeer diervriendelijk, dus hoezo ging ik dan ineens de vrouwelijke John Wayne uithangen? Geen idee eigenlijk behalve dat ik deze ervaring gewoon eens wilde meemaken.

En wat was het een kick-ass ervaring! De concentratie, totale focus op het doel, het richten, stilhouden, bewust ademen en dan rustig die trekker overhalen met een oorverdovende knal en terugslag tot gevolg. Vervolgens met verhoogde hartslag en gepaste trots door de kruitdampen heen zien dat je allereerste schot meteen raak is! Na zo’n honderd kogels van uiteenlopend kaliber met verschillende wapens op verschillende afstanden te hebben afgevuurd, was het schieten een sensatie die voor mij echter geen enkele associatie had met geweld. Maar des te meer met een element wat ik zelf met veel plezier bijbreng aan mijn coaching klanten die graag meer klanten en omzet willen. Zijnde het omschrijven van en focussen op je ideale klanten, die specifieke selectie uit die hele grote vijver van potentiële klanten.

De ideale klant

Eén van de dingen namelijk die veelal onvoldoende aandacht krijgt is dat er in de benadering van de markt voorbij wordt gegaan aan wie nou eigenlijk je ideale klant is? Voor wie los jij bepaalde problemen op met je diensten en/of producten? Wie zit er op jou te wachten en wie ook niet? Het is zo verleidelijk om de hele vijver te zien als jouw ideale klanten, want als je een te kleine niche definieert dan is de kans toch immers levensgroot dat je heel veel klanten mis gaat lopen? Onjuist! Als je de hele vijver ziet als jouw ideale klanten dan is de kans juist levensgroot aanwezig dat je boodschap en marketinguitingen dusdanig algemeen zijn dat ze niemand aanspreken en je dus juist klanten misloopt!

Klantavatar

Eén van de beste manieren die ik heb gevonden om dat helder te krijgen is door het definiëren van een zogenaamde ‘klantenavatar’. Dit is eigenlijk een beschrijving van de demografische, psychologische en sociologische aspecten van jouw ideale klant. En ja, dat gaat veel verder dan alleen de leeftijd, geslacht en regio waar ze wonen. Ik geef ze altijd een naam en zoek er een foto bij die ik bij hen vindt passen. Het komt erop neer dat je in de huid kruipt van de personen die het meeste baat zullen hebben bij jouw product of dienst. Wat voor problemen hebben ze die jij kunt oplossen? Waar verzamelen ze zich, offline en online, wat is belangrijk voor hen, wat is hun levensstijl, zijn ze getrouwd, single, gescheiden? Hebben ze kinderen of juist niet? Wat voor werk doen ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Waar geven ze hun geld aan uit? Des te meer je inzoomt des te beter zul je je kunnen inleven in je ideale klanten en waar zij dus op zitten te wachten! Wat voor boodschap gaat aanspreken, wat voor angsten en onzekerheden zullen met hen resoneren?

Schot in de roos

Je uiteindelijke doelstelling is om één of wellicht meerdere klantenavatars te maken die het beste weergeven op wie jij je moet richten. Een avatar waar je telkens uit kunt putten om aansprekende en resultaatgerichte marketingboodschappen te maken die op hun beurt weer jouw ideale klant raken en waarmee je dus in de roos schiet!

Gratis eBook

Mocht je meer willen weten over de klantenavatar en hoe dit voor jouw bedrijf vorm te geven dan nodig ik je van harte uit om mijn gratis eBook Boost Your Biz te downloaden. Begin liever vandaag dan morgen met het verfijnen of opstellen van jouw klantenavatar en schiet vervolgens ook met scherp!

Jakolien Sok

 

 Jakolien Sok | Boosting Your Brand™