7 vragen die elke ondernemer zich moet stellen - Boosting Your Brand

Als ondernemer zijn we veelal gefocused op plannen voor de komende 6 of 12 maanden of meer. Het terugkijken naar de periode die voorbij is is minder populair merk ik bij veel van mijn klanten. Vragen als: “Wat is er allemaal gebeurd in mijn business en waar ben ik niet aan toegekomen? Wat ging er boven verwachting goed en wat viel tegen?”

Er zijn een aantal vragen die ik mezelf stel om optimaal voorbereid te zijn op de komende periode en mezelf doelen te stellen die net een tikkeltje – of zelfs meer dan dat – oncomfortabel zijn om naar het volgende niveau door te groeien als ondernemer en om nog meer ondernemers te helpen om hun business een boost te geven.

Het allerbelangrijkste is dat je echt de tijd neemt om deze vragen in alle rust te beantwoorden en niet ‘even tussendoor’ te doen. Het helpt je om je strategie verder vorm te geven en waar nodig bij te stellen en verdient dus je onverdeelde aandacht. Ik hou ervan om de antwoorden op deze 7 vragen op te schrijven en gedurende het jaar er nog regelmatig naar te kijken om de focus te houden op wat ik van plan was. We weten immers allemaal dat goede voornemens één van de eerste dingen zijn die het raam uitgaan ツ

Om je te helpen om optimaal voorbereid te zijn op de komende 6-12 maanden stel ik hieronder mijn 7 vragen en ja, die mag je gerust kopiëren. Dus pak een kop koffie of thee, zet je mobieltje uit en ga ervoor!

  1. Welke doelen heb ik bereikt in de laatste 12 maanden?
  2. Welke doelen heb ik niet weten te bereiken en waarom niet?
  3. Waar heb ik mijzelf in de weg gestaan? (Schrijf hier de obstakels of valse overtuigingen die in de weg hebben gezeten om Je doel te bereiken. Bijvoorbeeld, wilde je graag als spreker voor groepen staan maar durfde je (nog) niet? Zou je eigenlijk meer er op uit moeten gaan om je netwerk te vergroten maar heb je dat nagelaten en waarom dan?)
  4. Wat was mijn grootste mislukking? (Voorbeeld: geen goede follow-up met prospects of klanten gedaan waardoor je business hebt laten Liggen, niet gewerkt aan het vergroten van je emaillijst door kwalitatieve content met ze te delen en ze waardevolle aanbiedingen te doen, geen strategie gevolgd of zelfs geen gemaakt, geen inkomen doelen gezet en gebrainstormd hoe deze te behalen etc.)
  5. Waarom heb ik het een mislukking laten worden? (Had ik geen goede informatie over wat mijn doelgroep nou echt wilde? Heb ik te weinig kennis van emailmarketing en heb ik daarom er niets aan gedaan? Heb ik (nog) geen aanbiedingen die ik kan doen aan mijn doelgroep? Etc.)
  6. Wat kan ik er deze komende 12 maanden aan doen om ervoor te zorgen dat ik niet opnieuw de fout in ga? (Voorbeeld: Meer marktonderzoek doen naar waar mijn doelgroep op zit te wachten, een training volgen over emailmarketing, een product ontwikkelen of dienst die ik eenvoudig kan verkopen aan mijn ideale prospect/klant. Etc.)
  7. Zijn er dingen in mijn bedrijf die ik los moet laten in de komende 12 maanden? (Voorbeeld: Een product of dienst die niet meer in lijn is met de (vernieuwde) koers die je wilt volgen. Afscheid nemen van die netwerkpartner die meer tijd of geld kost dan rendement oplevert, of juist aansluiting zoeken bij netwerkpartners om jullie beider netwerken te vergroten.)

Bonus oefening

Nu je op deze 7 vragen de antwoorden hebt gegeven, gaan we nog even door 😉 Om echt meer succes te hebben in de komende 12 maanden is het van groot belang om je hele concrete doelen te stellen en toezeggingen te doen aan jezelf.

Een aantal voorbeelden:

**Ik ga werken aan het behalen van de volgende doelen:**

  • het uitbouwen van mijn emaillijst naar 1000 abonnees;
  • ik ga elke maand een Ezine sturen waar de abonnees ook echt baat bij hebben;
  • ik ga een ‘elevator speech’ ontwikkelen zodat ik tijdens netwerkbijeenkomsten kort en krachtig kan vertellen wat ik doe;
  • ik ga nu eindelijk een boek schrijven of elke week bloggen;
  • ik ga werken aan mijn nervositeit over spreken voor groepen zodat ik mijn boodschap naar meer mensen kan uitdragen en daardoor verder kan groeien. Etc.

**Ik houd mezelf verantwoordelijk voor het behalen van deze doelen door:**

  • elke maand mijn 7 vragen en antwoorden door te nemen en mezelf te herinneren aan de gezette doelen en toezeggingen die ik heb gedaan;
  • ik ga een business coach inhuren die mij kan helpen met het uitbouwen van mijn bedrijf;
  • ik sluit me aan bij een groepscoaching programma;
  • ik ga meer relevante webinars volgen zodat ik mijn kennis over bepaalde onderwerpen vergroot. Etc.

Deze vragen en oefeningen hebben hun waarde bewezen zowel voor mijzelf als voor mijn coachingklanten en helpen eraan bij om meer succes te krijgen het komende jaar! Een beroemde quote is immers: “If you fail to plan, you plan to fail!”

Jij bent nu aan zet!

Welke traditie van evalueren en doelen stellen heb jij in jouw onderneming? Welke vragen ga jij zelf toevoegen aan de 7? Waar heb jij je zinnen op gezet voor de komende 12 maanden? Deel je ervaringen, vragen en comments hier en wellicht helpt jouw inzicht weer een andere ondernemer!

Ik wil je graag heel veel plezier en succes wensen!

Jakolien Sok

 

 Jakolien Sok | Boosting Your Brand™